El Mediterrani bull

El Mediterrani bull

La passivitat global davant un desastre anunciat

La mar Mediterrània ja no és el que era. Les dades recents sobre l’augment de les temperatures marines són senzillament devastadores i marquen un punt de no retorn que no podem continuar ignorant. Tanmateix, davant d’aquesta evidència científica tan aclaparadora, la resposta global continua sent l’apatia i la inacció.

Rècords de temperatura 

Durant els darrers anys, hem observat com la mar Mediterrània ha superat de manera continuada els seus propis límits històrics. La barrera dels 28,0 °C, considerada tradicionalment com el llindar crític de tropicalització, ha passat de ser un pic extrem a convertir-se en la norma estival. A més, aquest mateix agost (2026) s’han enregistrat valors insòlits que freguen i fins i tot superen els 33 °C en punts de les Illes Balears.

Aquest escalfament no és un fet aïllat ni una simple anècdota meteorològica. En conseqüència, l’ecosistema marí pateix episodis greus de blanqueig de coralls, la mort massiva de prats de posidònia i l’arribada massiva d’espècies invasores.

Paral·lelament, l’acumulació de tanta energia tèrmica a l’aigua actua com a combustible directe per a fenòmens meteorològics propers, afavorint la formació de DANES i tempestes d’una violència inusitada durant la tardor.

La inactivitat del sistema econòmic i la resposta social

En primer lloc, el sistema polític i econòmic capitalista continua prioritzant el rendiment financer immediat per sobre de la sostenibilitat del planeta. Malgrat les crides contínues i urgents de la comunitat científica des de fa dècades, les decisions estructurals i dràstiques per reduir les emissions de gasos d’efecte d’hivernacle s’ajornen sistemàticament.

D’altra banda, resulta igualment alarmant la passivitat de la mateixa societat civil. En efecte, hem passat d’una etapa de mobilitzacions massives als carrers a una mena de normalització de la crisi climàtica. Sembla que la població ha acceptat la pèrdua de la biodiversitat i l’augment de les temperatures extremes com una fatalitat inevitable, en lloc d’exigir canvis radicals als poders públics.

Un avís imminent per al nostre futur

Per tot plegat, és indispensable recordar que la mar Mediterrània ens està enviant un missatge d’emergència clar i profundament inquietant. Si continuem ignorant els avisos de la ciència i l’evidència dels fets, el cost ambiental, social i econòmic serà completament inassumible per a les pròximes generacions.

catsud

Deixa un comentari

L’adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Utilitzem galetes pròpies i de tercers per obtenir dades estadístiques i millorar els nostres serveis. Si acceptes o continues navegant, considerem que acceptes el seu ús.   
Privacidad